Antwerpen: Coyote-toestellen geven waarschuwing bij binnenrijden lage-emissiezone

De stad Antwerpen heeft een open databeleid, waarbij ze onder andere geografische data deelt. Gps-provider Coyote System Benelux integreerde de opengestelde gegevens over de Antwerpse lage-emissiezone (LEZ) in zijn navigatiesystemen. Hierdoor krijgen chauffeurs vanaf nu een waarschuwing via hun Coyote-toestel of app als zij de zone inrijden.

De stad Antwerpen heeft zeer veel geografische informatie die ze ontsluit via het Open Geoportaal. Iedereen kan deze gegevens vrij en kosteloos gebruiken, om zo bijvoorbeeld slimme mobiliteitsoplossingen uit te werken.

Waarschuwing bij binnenrijden

Op basis van deze open data werd nu een nieuwe toepassing ontwikkeld. Op alle Coyote-toestellen en op de Coyote-applicatie verschijnt vanaf heden een waarschuwing wanneer een voertuig de Antwerpse lage-emissiezone binnenrijdt.  Chauffeurs worden in hun eigen taal aangemoedigd om de website www.slimnaarantwerpen.be/LEZ te bezoeken en indien nodig hun wagen te registreren. Zo kunnen ze hun toegang tot de zone nog tijdig in orde brengen en een boete vermijden.

Wie de zone inrijdt met een voertuig dat geregistreerd moet zijn, kan dat nog doen tot 24 uur na het binnen rijden. Voor een voertuig dat niet aan de normen voldoet, maar toch de LEZ is ingereden, kan de chauffeur nog diezelfde dag een LEZ-dagpas kopen aan een van de parkeerautomaten in de stad.

"De luchtkwaliteit in de stad moet naar omhoog. Daarom is het belangrijk dat vervuilende voertuigen Antwerpen niet meer binnenrijden. Hoe meer bestuurders op de hoogte zijn van de lage-emissiezone hoe beter. We kunnen dit initiatief dus alleen maar aanmoedigen", zegt schepen voor leefmilieu Tom Meeuws.

Ook schepen voor mobiliteit Koen Kennis is verheugd over deze nieuwe samenwerking: “Dit is in het voordeel van zowel de autobestuurders als de inwoners. De eersten krijgen tijdig de juiste informatie en vermijden daardoor een boete, en bij de inwoners passeren er minder vervuilende auto’s."

Manager Vincent Hébert van Coyote Systems Benelux vult aan:  “Wij dragen al enkele jaren bij aan de ontwikkeling van projecten die de verkeersveiligheid en de leefomgeving verbeteren. Zo worden de 1.600.000 leden van onze Coyote Community bijvoorbeeld momenteel al in real time systematisch door de politie op de hoogte gebracht wanneer er een smogalarm geldt in België. We zijn dan ook blij met dit nieuwe project waarbij we onze leden helpen herinneren aan de regels van de lage-emissiezone van de stad Antwerpen.”