Coyote waarschuwt u voortaan wanneer u de lage-emissiezone (LEZ) in Gent betreedt

Coyote, de marktleider voor community-rijhulpsystemen, zal voortaan de open data met de gegevens over de lage-emissiezone (LEZ) van de stad Gent integreren in haar navigatiesystemen. Vanaf vandaag zullen de bestuurders die de LEZ binnenrijden een waarschuwing krijgen via hun Coyote-toestel of via de Coyote smartphone applicatie.

Waarschuwing bij binnenkomst

Deze intelligente mobiliteitsoplossing is ontwikkeld op basis van de open data en vele andere geografische informatie die de stad Gent via Open Geoportal ter beschikking stelt. Voortaan verschijnt er een waarschuwing op alle Coyote-toestellen en op de Coyote-applicatie wanneer een voertuig de Gentse lage-emissiezone binnenrijdt. Bestuurders worden ook aangemoedigd om de website van de stad www.lez.gent te bezoeken en hun voertuig te registreren wanneer dit nodig is. Zo kunnen ze hun toegang tot de zone op tijd organiseren en een boete vermijden.

Wie de zone inrijdt met een voertuig dat geregistreerd moet zijn, kan dat nog tot 24 uur na het binnen rijden doen. Voor een voertuig dat niet aan de normen voldoet, maar toch de LEZ is ingereden, kan de chauffeur diezelfde dag nog een LEZ-dagpas kopen aan één van de parkeerautomaten in de stad.

"We dragen al enkele jaren bij aan de ontwikkeling van verschillende projecten die de verkeersveiligheid en de leefomgeving in België verbeteren. Zo worden de 1.650.000 leden van onze Coyote-gemeenschap bijvoorbeeld al door de politie in real time op de hoogte gebracht in het geval van een smogalarm op Belgische bodem. Op basis van onze ervaring in de stad Antwerpen zijn we blij dat we onze diensten nu kunnen uitbreiden en met de stad Gent gaan samenwerken", benadrukt Vincent Hébert, algemeen directeur van Coyote Systems Benelux.