Huisarrest: significante verkeersdaling

Belgen verminderen drastisch hun verplaatsingen

De normale gebruikscijfers van de Coyote-technologie bedragen 90 minuten per dag voor de toestellen en 32 minuten per dag voor de mobiele app. De laatste dagen is dit gemiddelde sterk gedaald door de recente maatregelen om de verspreiding van COVID-19 in te dijken, die de bevolking ertoe aanzetten om thuis te blijven.

Normaal

Op een "normale” ochtend zien we tussen 7u15 en 9u een gemiddelde van 1.320.000 leden gelijktijdig rijden op het Belgisch grondgebied, waarvan 755.000 in Wallonië. Door werknemers met glijdende uren neemt dit cijfer langzaam af tot 10u30.

Op een “normale” middag tussen 12u30 en 14u rijden gemiddeld 950.000 gebruikers tegelijkertijd, met op sommige vrijdagen een piek tot meer dan één miljoen gebruikers.

Op een “normale” avond tussen 17u30 en 19u stijgt het gemiddelde naar 1.250.000 leden van de community die op hetzelfde moment op het Belgisch grondgebied rijden, met op sommige vrijdagavonden een piek tot 1.400.000.

De Coyote-technologie wordt dus voornamelijk gebruikt wanneer pendelaars traditioneel naar het werk of terug naar huis rijden.

Dinsdag 17 maart 2020

• ‘s ochtends om 8u: daling van 16% in vergelijking met normaal verkeer
  • ‘s middags om 12u30: daling van 21% in vergelijking met normaal verkeer
  • ‘s avonds om 18u: daling van 29% in vergelijking met normaal verkeer

De gemiddelde rijtijd is op deze dag gehalveerd: er werden minder kilometers afgelegd en de ritten waren veel korter. Redelijkerwijs kunnen we vermoeden dat deze eerste daling te maken heeft met de huisarrestmaatregelen die van kracht werden vanaf de middag en dat de leden van de community korte ritten gemaakt hebben om boodschappen te doen in hun onmiddellijke omgeving.

Woensdag 18 maart 2020

• ‘s ochtends om 8u: daling van 32% in vergelijking met normaal verkeer
  • ‘s middags om 12u30: daling van 51% in vergelijking met normaal verkeer
  • ‘s avonds om 18u: daling van 72% in vergelijking met normaal verkeer

Opmerking: het aantal gebruikers steeg sterk tussen 9u en 11u30, wellicht omdat ze volop boodschappen gingen doen.

Donderdag 19 maart 2020

Dit zijn de vastgestelde cijfers:

• ‘s ochtends om 8u: daling van 61% in vergelijking met normaal verkeer, waarbij de rijtijd door 2,5 gedeeld werd en de afgelegde afstand met 67% verminderde.
  • ‘s middags om 12u30: daling van 65% in vergelijking met normaal verkeer
  • ‘s avonds tussen 17u30 en 18u10: daling van 60% in vergelijking met normaal verkeer

Vrijdag 20 maart 2020

• Vanochtend om 8u: daling van 66% in vergelijking met normaal verkeer en een rijtijd gedeeld door 3

Conclusie

De huisarrestmaatregelen blijken doeltreffend: veelrijders blijven thuis of beperken hun verplaatsingen aanzienlijk. Ook al kunnen we in zekere zin tevreden zijn over deze daling van het percentage autobestuurders op de wegen (gemiddeld -65%), toch zou het volume rijdende voertuigen nog lager kunnen.

De rijtijd is gemiddeld gezien door 2,5 gedeeld en vanochtend op 20 maart zelfs door 3 (minder mensen onderweg dus minder files... dus minder vervuiling, laten we positief blijven).

Coyote blijft de leden van zijn community waarschuwen zodat ze hun verplaatsingen tot het strikte minimum beperken, met een boodschap die verschillende keren per dag op de actieve schermen verschijnt:

Info mobiliteit federale overheid= verplaatsingen beperkt. Respecteer deze instructies