Met de nieuwe exclusieve technologie van de VEILIGHEIDSPROGNOSES bewijst Coyote dat deze tool écht zorgt voor meer verkeersveiligheid

Met de steun van een community van maar liefst 1,65 miljoen Belgische leden blijft COYOTE innoveren om de veiligheid op de weg te verbeteren. Zo ontwikkelden ze in Frankrijk de nieuwe exclusieve technologie van de veiligheidsprognoses, waarmee ze trouw blijven aan hun ambitie om mens en machine samen ten dienste te stellen van de bestuurder.

De eerste toepassing van deze gepatenteerde technologie, die gebaseerd is op COYOTE-gegevens, waarschuwt bestuurders wanneer ze bochten naderen die als gevaarlijk aangemerkt werden. In een eerste fase zal deze functie beschikbaar zijn op de COYOTE NAV+ en de Coyote UP, in de app, en daarna ook op de andere toestellen.

Veiligheidsprognoses: de nieuwe technologische koers van Coyote

Deze splinternieuwe gepatenteerde technologie toont aan dat COYOTE innoverende oplossingen weet uit te denken om de veiligheid van de leden van haar community te vergroten. De service is het resultaat van de knowhow van COYOTE op het gebied van artificiële intelligentie, en het beheer & de analyse van de massale hoeveelheid gegevens die haar community genereert.

"Deze nieuwe functie is verankerd in het DNA van Coyote en effent het pad voor toekomstige ontwikkelingen die allemaal in meerdere of mindere mate te maken hebben met verkeersveiligheid. 80% van onze volgende services zal worden ontwikkeld dankzij gegevensanalyse en onze mogelijkheid om artificiële intelligentie-algoritmes en zelflerende voorspellingsmodellen te uit te werken,” stelt Vincent Hébert, Algemeen Directeur van Coyote Systems Benelux.

De veiligheidsprognoses zijn gebaseerd een algoritme dat de gegevens van de COYOTE-community analyseert, en dragen zo bij tot een betere opsporing en bewustwording van gevaren door en voor de leden. Bij elke bocht die als gevaarlijk* staat aangemerkt, krijgt de bestuurder een waarschuwing aangepast aan de context, met een aanbevolen snelheid om de bocht in alle veiligheid te nemen. De technologie werd in Frankrijk getest en goedgekeurd door een representatieve groep COYOTE-klanten. 90% daarvan vond de waarschuwing positief of zeer positief, en 86% was dubbel zo aandachtig of vertraagde.

Deze nieuwe, exclusieve Coyote-service werd ook voorgesteld aan de overheid.

Federaal minister van Mobiliteit François Bellot is verheugd over de bijdrage die dit systeem levert aan de verkeersveiligheid: “Door de gegevens van de hele community te gebruiken, kan elke gevaarlijke situatie nauwkeurig ingeschat worden. Met deze software kan wat ik al zo vaak heb aanbevolen voor meer verkeersveiligheid en vlotter verkeer in de praktijk gebracht worden: een aangepaste snelheid al naargelang van de omstandigheden. De combinatie van artificiële intelligentie en een massale hoeveelheid gegevens bewijst dat technologie, als ze goed gebruikt wordt, echt levens kan redden.”

Gevaarlijke bochten; niet altijd waar je ze zou verwachten

Door de geanonimiseerde rijgegevens van de community te analyseren, is Coyote erin geslaagd bepaalde bochten als gevaarlijk aan te merken. Dat gebruikers zich in sommige bochten lieten verrassen, was een van de doorslaggevende elementen voor de analyse en de kwalificatie van de bochten.

“Wij zijn van mening dat een bocht gevaarlijk is als bestuurders zich erdoor laten verrassen. Bijgevolg wordt een scherpe bocht dan ook niet per se als gevaarlijk beschouwd als de zichtbaarheid goed is”, verduidelijkt Vincent Hébert, Algemeen Directeur van Coyote Systems Benelux.